Kurs UAVO – Wprowadzenie 1 (podstawowe pojęcia)

W tej części odpowiemy sobie na pytania: Po co się w zasadzie robi te uprawnienia? Co to jest BSP, UAV, RPA? Czym się różni VLOS od BVLOS? Co to jest ten TOM?

Po co w zasadzie robić te uprawnienia?

Zacznijmy od najważniejszego. Nie każdy kto chce latać „dronem”, musi uprawnienia posiadać. Jeżeli chcesz sobie po prostu polatać dla zabawy, a zwłaszcza jeśli masz „drona” lżejszego niż 600 g, to nie musisz. Powinieneś jednak znać zasady obowiązujące Cię w przestrzeni powietrznej (to gdzie latać możesz a gdzie nie –  np. na swiatdronow.pl jest to opisane całkiem przystępnie).

Generalnie są 3 główne powody (poza ogólną chęcią lepszego poznania dla których ludzie decydują się na robienie uprawnień:

  • Możliwość wykorzystania komercyjnego. Bez tych uprawnień wykonywanie zdjęć oraz nagrań w celach innych niż hobbystyczne nie jest legalne. Oczywiście raczej nie ma co spodziewać się wizyty CBŚP po obleceniu komuś wesela, ale jeżeli myśli się na poważnie np. o wykonywaniu prac geodezyjnych bądź inspekcji, to należy się spodziewać tego, że wykonawca zechce sprawdzić czy mamy do tego stosowne uprawnienia.
  • Możliwość uzyskiwania zgody na loty np. w pobliżu lotnisk. Mam tutaj na myśli loty w odległości <6 km od portów lotniczych (Okęcie, Balice, Pyrzowice itd.). Bez uprawnień szanse na uzyskanie takiej zgody maleją. Znacząco.
  • Loty bliżej ludzi i mienia. Generalnie przepisy dotyczące lotów „dronami” cięższymi niż 600  g w celach rekreacyjnych i sportowych są dość restrykcyjne (konieczność zachowania odległości poziomej 30 m od osób, pojazdów,budynków oraz 100 m od zgromadzeń i granic zabudowy miejscowości). Jeżeli chcemy legalnie latać bliżej, to uprawnienia są jedyną możliwością.

VLOS, BVLOS – co to znaczy?

Nie zagłębiając się bardzo w szczegóły (przyjdzie na to czas):

  •  VLOS (ang. Visual Line of Sight)  oznacza lot w zasięgu wzroku operatora – operator musi w każdym momencie lotu obserwować „drona” i potrafić zlokalizować go nieuzbrojonym okiem. Może mu w tym pomagać obserwator.
  • BVLOS (ang. Beyond Visual Line of Sight) oznacza lot poza zasięgiem wzroku operatora – operator nie jest w stanie określić pozycji „drona” na podstawie obserwacji z powodu np. zbyt dużej odległości bądź wylecenia za przeszkodę.

W przepisach nie ma określonej jednoznacznej odległości od jakiej zaczyna się BVLOS – jest to sprawa indywidualnej oceny.

To zdecydowanie jest lot BVLOS.

BSP, RPA, UAV – co to właściwie jest?

Jeżeli to czytasz, to zapewne zdarzyło Ci się usłyszeć bądź przeczytać w jakimś kontekście słowo „dron” – choćby czytając akapit powyżej. Jest to jednak dość potoczne określenie, którego w przepisach oraz w literaturze raczej się nie uświadczy w tym znaczeniu. Zamiast tego w przepisach polskojęzycznych występują takie określenia jak:

  • BSPBezzałogowy Statek Powietrzny – to określenie będzie się pojawiało nagminnie w tych materiałach.
  • Model Latający (określenie wykorzystywane na BSP używane do lotów rekreacyjnych i sportowych).

W publikacjach i przepisach anglojęzycznych  można się natknąć na takie określenia:

  • UAV – znów Bezzałogowy Statek Powietrzny, tyle, że po angielsku (Unmanned Aerial Vehicle). Dlatego  operatorów „dronów” dość powszechnie określa się jako UAVO (Unmanned Aerial Vehicle Operator);
  • UAS – Bezzałogowy System Powietrzny (Unmanned Aerial System). Zwykle używany w znaczeniu: „dron” + aparatura nim sterująca.
  • RPA – Zdalnie Sterowany Statek Powietrzny (Remotely Piloted Aircraft)
  • RPAS – System Zdalnie Sterowanego Statku Powietrzneg (Remotely Piloted Aircraft System) – znów maszyna latająca + kontroler naziemny

W toku kursu bardzo często będzie się też pojawiało jeszcze jedno określenie:

  • MR – wielowirnikowiec (multirotor). Jest to taki BSP, który ma więcej niż dwa obracające się śmigła, które obracają się w płaszczyźnie równoległej do podłoża (w dużym skrócie). Np. DJI Phantom,

Każdy MR to BSP, ale nie każdy BSP to MR – istnieją np. samoloty czy helikoptery bezzałogowe.

Parrot Disco – przykład BSP, który nie jest MR

Jakie warunki muszą być spełnione, żeby coś nazwać BSP?

Są w zasadzie 4 warunki, żeby móc coś nazwać BSP, RPA lub UAV (w myśl konwencji Chicagowskiej). Urządzenie:

  • musi być statkiem powietrznym (tj. unosić się w powietrzu);
  • nie może wymagać do lotu załogi obecnej na pokładzie (tzn. operator musi się znajdować poza urządzeniem);
  • nie może mieć możliwości zabierania pasażerów;
  • musi być pilotowany zdalnie przez operatora lub wykonywać lot autonomicznie.

DJI Phantom – jest BSP (lata, nie wymaga załogi na pokładzie, nie może zabierać pasażerów, musi być pilotowany zdalnie)

Czerwony balon – nie jest BSP (lata, nie wymaga załogi na pokładzie, nie może zabierać pasażerów, ale jego lot nie jest sterowalny)

„Drone motorcycle”- wbrew nadanej mu w Internecie nazwie nie jest BSP (lata, jego lot jest sterowalny przez pilota/operatora, ale jest on zaprojektowany do sterowania nim z jego pokładu)

Co to jest TOM?

O ile masa małych BSP zasilanych z akumulatorów nie zmienia się raczej w trakcie lotu, o tyle w przypadku samolotów i helikopterów wyposażonych w silniki spalinowe masa zmienia się diametralnie. W związku z tym wprowadzono pojęcie:

TOM TakeOff Mass (rzadziej TOW – TakeOff Weight) – jest to masa BSP w momencie startu. To do niej odnoszą się przepisy dotyczące m.in. uprawnień na lot danym BSP oraz możliwości lotów w danym miejscu. Generalnie można wyróżnić na razie 4 przedziały TOM:

  • <600 g
  • <5 kg
  • <25 kg
  • <150 kg

Mavic Air – przykład BSP o TOM <600 g.

Barracuda (zaprojektowany przez polską firmę uAvionics) – przykład BSP o TOM<25 kg

 

Czasami można się spotkać także z określeniem MTOM Maximum TakeOff Mass – jest to maksymalna masa BSP w momencie startu, z którą BSP może wykonać bezpieczny lot.

Sprawdź ile zapamiętałeś

Question 1

Lot na znaczną odległość albo wlecenie za przeszkodę to?




Question 2

Który z poniższych skrótów nie obejmuje samolotów i helikopterów bezzałogowych?




Question 3

TOM to skrót oznaczający:




Question 4

Czy do wykonywania lotów rekreacyjnych  operator BSP  musi mieć Świadectwo Kwalifikacji?




~Daniel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *